Ett insatsområde som inte finns under 2017 men som ska genomföras under 2018 läggs upp som ett nytt insatsområde med status planerad.
Skapa nytt insatsområde
Gå in på fliken Insatsområden klicka på kugghjulet och välja ”Skapa insatsområde”
Lägg in information i de fält som är obligatoriska.
Observera att ”Källa till beslut” ska innehålla ”Verksamhetsplanering” med undantag för insatser som har Riksstämmobeslut som källa, välj Riksstämmobeslut i dessa fall (samt eventuella forum som finns i listan där beslutet om att arbeta med insatsområdet har fattats) och att ”Status” ska vara ”Planerad”. Beskrivningen ska innehålla vad insatsområdet ska innehålla under kommande år gällande metod för genomförande, målgrupp och målgruppens behov.
Klicka ok och insatsområdet skapas. På det nya insatsområdet, klicka på fliken ”Planering 2018”.
Välj mål
Klicka på ”Välj mål” och lägg in det primära mål som insatsområdet riktas till samt de eventuella sekundära mål som också insatsområdet riktas mot (max 3).
Förväntade resultat
Lägg in förväntade resultat genom att klicka på ”Redigera resultat och indikatorer”
Lägg in de förväntade resultat som insatsområdet ska uppnå under 2018. Lägg in baseline och indikatormål.
Observera att när insatsområdet har godkänns så kommer de förväntade resultaten inte att kunna ändras. Det kommer då endast gå att rapportera de förväntade resultaten.
Generell planering
Budget och FTE på insatsområdet läggs inte in PUFF. Lämna dessa fält tomma. Men som tidigare visas insatsområdets aktuella prognos (som är samma som budget fram till Q1) i rutan Finans på översiktssidan om insatsområdet är knutet till en projektkod i Mercur.
Beskrivningen hämtas ifrån den beskrivning som lagts in när insatsområdet skapades i första steget ovan.
Välj slutdatum för när insatsområdet ska avlutas.
Kommentera planeringen med en kort beskrivning av varför insatsområdet har utökats, andra förändringar som bör lyftas vid diskussion kring prioriteringar.
Klicka på ”Uppdatera planering”.
Observera att knappen inte kommer att kunna användas när den aktuella informationen redan har sparats och görs någon ändring kommer knappen vara aktiv igen.
Risker
Risker som är kopplade till insatsområdets genomförande under nästkommande år läggs in under fliken Risklogg på insatsområdet.
Välj ”Lägg till risk” och beskriv där riskern/riskerna samt vilka åtgärder som planeras genomföras inom insatsområdet för att undvika att risken realiseras. Instruktioner för hur riskbedömning görs går att hitta här: Instruktion Lägga till risk
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.